دانشجویان موسسه آموزش عالی فارابی

١.          اجرا بزرگ‌ترین مسالهء مطرح نشده در مدیریت امروز است و نبود آن بزرگ‌ترین مانع موفقیت و بیش‌تر ناکامی‌هایی است که به اشتباه به گردن علل دیگر گذاشته می‌شود.

 

2.          شرکت‌هایی که برای کارهای درست وقف شده‌اند و برای مسوولیت‌های اجتماعی خود تعهدنامه‌ای دارند که براساس آن کار کنند سودآورتر از آن‌ها‌یی هستند که این کارها را نمی‌کنند.

 

 

3.          به جای پرداختن به برنامهء استراتژیک, به تفکر و ایده‌های استراتژیک روی آورید.

 

4.          در بازاریابی نوین (بازاردانی) به جای داشتن سبد محصولات باید به داشتن سبد مشتریان توجه داشت.

 

5.          رمز برد و پیروزی روشن است: «بکوشیم تا در یک زمینه دوبار بازنده نشویم

 

6.          انسان در بازی گاهی می‌برد و گاهی چیز یاد می‌گیرد.

 

7.          هنر بازاریابی امروز< ,فروش یخچال به اسکیمو نیست,> بلکه اسکیمو را به عنوان یک مشتری خشنود همواره در کنار داشتن است.

 

8.          مشتریان زبان گویایی دارند, اگر بی‌واسطه با آن‌ها در ارتباط بوده و گوشی شنوا داشته باشیم می‌توان از ایشان چیزهای زیادی یاد گرفت.

 

9.          مسیر ناهموار تحول باید به‌کوشش خود مدیر پیموده شود, زیرا تحول چیزی نیست که مدیر فرمان دهد و دیگران اجرا کنند.

 

10.      به جای شغل, در پی مشتری باشید, اگر انسان بتواند محصولی عرضه کند که خواهان داشته باشد, از بیکاری نجات‌یافته است.

 

11.      دنیا را دوگونه می‌توان تغییر داد: <با قلم (کاربست اندیشه) و با شمشیر (کاربست زور)

 

12.      می‌توان مدیر مردم نبود ولی آنان را دوست داشت,‌اما بدون عشق به مردم نمی‌توان آن‌ها را مدیریت کرد.

 

13.      مدیریت یعنی هنر جلب پیروی داوطلبانهء دیگران.

14.      موفقیت اغلب باعث غرور شده و غرور باعث شکست می‌شود.

 

15.      برای پیروزی ابلیس, کافی است آدم‌های خوب دست روی دست بگذارند.

 

16.      هزینهء به دست آوردن یک مشتری تازه, حداقل پنج برابر هزینهء خشنود نگه‌داشتن مشتریان کنونی است.

 

17.      هر کس می‌تواند سررشتهء کار خویش را به دست گرفته و آن را به مسیر دلخواه ببرد.

 

18.      مدیریت هنر گوش دادن به دیگران است. چنانچه به سخنان کسی خوب گوش فراندهید, نمی‌توانید درون او را بشناسید.

 

19.      توان یادگیری و به کار بستن با شتاب آموخته‌ها, بزرگ‌ترین امتیاز رقابتی را در اختیار سازمان می‌گذارد.

 

20.      اولین روش برآورد هوش یک فرمانروا این است که به آن‌هایی که در اطرافش گرد آمده‌اند بنگریم.

 

21.      اگر بتوانید همهء کارکنان یک سازمان را به سوی یک هدف مشترک بسیج کنید, در هر رشته و در هر بازار و در برابر هر رقیبی, در هر زمانی موفق خواهید شد.


22.      بیش‌تر انسان‌ها ترجیح می‌دهند بمیرند اما فکر نکنند, خیلی‌ها هم فکر کردن را بر مرگ ترجیح می‌دهند

نوشته شده در ۱۳۸۸/٢/٢۸ساعت ۸:٤۸ ‎ق.ظ توسط میلاد درویش نظرات () |

با توجه به اینکه خیلی از دوستان خواستار وقت بیشتری یرای امتحان میان ترم بودند ؛ استاد محترم جناب آقای دکتر علوی با تمدید مهلت آن تا تاریخ 22May(جمعه 1/3/88)موافقت نمودند.

نوشته شده در ۱۳۸۸/٢/٢٤ساعت ۱٠:٤٩ ‎ق.ظ توسط میلاد درویش نظرات () |

دوستانی که تمایل دارند از سرفصل رشته های مدیریت اجرایی و مدیریت فناوری اطلاعات مطلع شوند، می توانند با استفاده از لینک زیر سرفصل های مصوب وزارت علوم را مطالعه نماییند.

http://motaleat.sanjesh.org/index.php?option=com_content&task=view&id=31&Itemid=27


(من از طرف وزارت علوم از شما بابت قدیمی بودن سرفصل ها و منابع درسی عذرخواهی می کنم، و این لینک رو بیشتر برای دوستانی که دغدغه وزارت علوم رو دارند گذاشتم)

 

نوشته شده در ۱۳۸۸/٢/۱٩ساعت ٧:٤٦ ‎ب.ظ توسط یاسر نظرات () |

با سلام خدمت دوستان گرامی
جلسه گفتمان اینترنتی با حضور دکتر ربیع، ایتدا در اسکایپ و سپس در محیط کلاس مجازی گسترده تر از اسکایپ ادامه پیدا کرد ، استقبال خوب دانشجویان در نوع خود قابل ستایش بود ،‌ضمن اینکه بعلت سرعت پایین اینترنت و قطع شدن مکرر ، برقراری نظم جلسه کمی به طول انجامید ، در هر حال در این گفتمان در باره زمان تحویل کارها علی الخصوص درس کارگاه و همچنین صحبت هایی راجع به جلسه ارزیابی و دیدگاه های جدید موسسه آموزش عالی فارابی در این خصوص مطرح شد .
ضمن تشکر از تمامی دوستانی که در برگزاری این جلسه همکاری کردند ، با رفع مشکلاتی که در این تجربه مشاهده شد ، جلسات پر بار تری را در مراحل بعدی به کمک هم برگزار خواهیم کرد.

نوشته شده در ۱۳۸۸/٢/۱۸ساعت ۱٠:٤٢ ‎ق.ظ توسط میلاد درویش نظرات () |

                                                          آموزش مجازی

اگر دنبال محلی مناسب برای ادامه تحصیل می گردید، کارشناسان می گویند بهترین محل تحصیل دانشگاهی است که شما را به هدفتان می رساند... حتی اگر از آن ها دور باشید. سال هاست که تحصیل در دانشگاه های آنلاین در بین بسیاری از مردم رواج یافته است. فقط در ایالت متحده آمریکا بالغ بر یک میلیون نفر درحال گرفتن مدارک معتبر تحصیلی خود از این سیستم های آموزشی در رشته هایی چون آموزش و پرورش، پرستاری، فناوری اطلاعات، بازرگانی، حسابداری، مهندسی نرم افزار، حقوق جزایی، مدیریت مراکز بهداشتی و درمانی و سایر رشته های موجود هستند.. مایکل کری (Michael Karry) دانشیار فناوری تعلیم و تربیت دانشگاه جورج واشنگتن در این باره می گوید:مردم وقتی به سیستم های آنلاین آموزشی نگاه می کنند، تصور می کنند که این سیستم ها به سیستم سنتی لطمه وارد می کند. ولی من فکر می کنم در کل، سیستم آموزش و پرورش درحال رشد و تکامل است. بسیاری از افرادی که به واسطه داشتن کار تمام وقت و یا والدینی که مجبور به نگهداری از اطفال خود هستند و امکان شرکت در کلاس های سنتی و متداول را ندارند، می توانند به راحتی از طریق اینترنت به تحصیل خود ادامه دهند


تاریخچه آموزش مجازی

آموزش از راه دور برای اولین بار در قرن ۱۹ به عنوان تحصیلات مکاتبه ای (Correspondence Study) شناخته شد. پس از چندی تحصیلات مکاتبه ای با استفاده از سیستم پستی فراگیر شد و مدارس و دیگرمؤسسه های دارای صلاحیت به ارائه آموزش از راه دور با استفاده از پست پرداختند و ارتباط نوشتاری معلمان و دانش آموزان را برقرار کردند. ایالات متحده تنها کشور ارائه دهنده تحصیلات مکاتبه ای نبود، بلکه کشورهای اروپایی نیز از اوایل دهه ۱۸۴۰ دوره هایی برای آموزش خلاصه نویسی و زبان ارائه کردند. در سال ۱۸۳۷ به خاطر هزینه های پستی، یک آوانگار انگلیسی به نام ایزاک پیتمن(Isaac Pitman) از تندنویسی(Shorthand) برای تدریس دوره های مکاتبه ای در بریتانیا استفاده کرد. وی روش خود را که مبتنی بر اصول آوایی به جای اصول املایی بود، در سال ۱۸۳۷ در کتابی به نام «الگوی صحیح تندنویسی» توضیح داد. روش خلاصه نویسی پیتمن در سال ۱۸۵۲ توسط برادرش بن پیتمن(Benn Pitman) در آمریکا معرفی شد. بن یک مؤسسه صدانگاری در ایالت اوهایو آمریکا برای تدریس خلاصه نویسی و نیز انتشار آثار مرتبط با آن بنیاد نهاد. روش خلاصه نویسی پیتمن با ۱۵ زبان تطبیق داده شده و امروزه یکی از پرکاربردترین روش های خلاصه نویسی در جهان است. در سال ۱۸۴۴ ساموئل مورس(Samuel Morse) تلگراف الکتریکی را اختراع کرد. نخستین خط تلگراف بین شهرهای بالتیمور و واشنگتن در آمریکا کشیده شد و اولین پیامی که مورس ارسال کرد، چنین بود: «خدا چه ساخته است؟» مورس به دلیل ادعاهای حقوقی مخترعان رقیب و همکارانش نتوانست تا سال ۱۸۵۴ اختراع خود را ثبت کند.

 


ادامه مطلب
نوشته شده در ۱۳۸۸/٢/۱٥ساعت ٩:٠٧ ‎ب.ظ توسط مریم یغما نظرات () |

کمیته فنی فناوری اطلاعات (ISIRI-ITTC)

کمیته فنی فناوری اطلاعات یکی از کمیته‌‌های فنی زیرمجموعه کمیته ملی استانداردهای ایزو است که ساختار آن متناظر با کمیته فنی مشترک فناوری اطلاعات (JTC1) سازمان بین المللی استاندارد (ISO) و سازمان بین‌المللی الکتروتکنیک (IEC) است. فعالیت اصلی این کمیته ، مشارکت در تدوین استانداردهای بین المللی در حوزه فناوری اطلاعات می باشد.

این پایگاه به منظور اطلاع‌‌رسانی به گروه‌های ذینفع و ذیربط موضوع استانداردسازی در حوزه فناوری اطلاعات و با هدف جلب مشارکت علاقمندان در گروه‌‌های کاری زیرمجموعه کمیته‌‌های فرعی کمیته فنی فناوری اطلاعات راه‌‌اندازی شده است. علاقه مندان می‌‌توانند ضمن دستیابی به اطلاعات مورد نیاز نسبت به درخواست عضویت در کمیته ملی استانداردهای ایزو و همچنین اعلام آمادگی برای مشارکت و فعالیت در کمیته‌ فنی مزبور از طریق این پایگاه اقدام نمایند.

لازم به توضیح است که به منظور توسعه و تکمیل ساختار کمیته فنی فناوری اطلاعات (ISIRI-ITTC) متناظر با ساختار کمیته فنی مشترک ISO/IEC JTC1، ستاد هماهنگی خاصی با مشارکت مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات نهاد ریاست جمهوری، موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و سازمان نظام صنفی رایانه‌‌ای کشور تشکیل شده است. ماموریت این ستاد فراهم کردن شرایط لازم برای توسعه و تکمیل ساختار کمیته فنی فناوری اطلاعات (ISIRI-ITTC) و انطباق آن با نظامنامه و آیین‌‌نامه های کمیته ملی استانداردهای ایزو با مشارکت فراگیر صاحبنظران و نمایندگان معرف گروه‌‌های ذینفع و ذی‌‌ربط کشور در حوزه فناوری اطلاعات می‌‌باشد.http://isiri-ittc.ir

نوشته شده در ۱۳۸۸/٢/۱٥ساعت ۱٠:٥٦ ‎ق.ظ توسط میلاد درویش نظرات () |

با سلام خدمت دوستان ارجمند
نظر به اینکه سیستم e-learning (یاد گیری الکترونیکی) را پیش گرفته ایم و در این راستا در حال تلاش
می باشیم ، می بایست ملزومات آن یعنی ارتباطات الکترونیکی را نیز مد نظر قرار دهیم ، در همین راستا برنامه گفتگو اینترنتی‌( چت) با نرم افزار SKYPE که معرف حضور دوستان است ،‌ با حضور استاد درس دکتر علیرضا ربیع 5شنبه 88/2/17 ساعت 21:30 دقیقه برگزار میگردد.
دانشجویان آمادگی خود را در همین بخش اعلام نمایند و SKYPE IDI درسیار را نیز در سیستم اسکایپ خود اضافه کنند.
( Skype idi : darvish.m)
برای اطلاعات بیشتر با ایمیل درسیار تماس بگیرید . sharno_m@yahoo.com

نوشته شده در ۱۳۸۸/٢/۱٤ساعت ۱٠:٤٠ ‎ب.ظ توسط میلاد درویش نظرات () |

چرا سایت های اینترنتی( مانند گوگل و یاهو) خدمات ای-میل مجانی ارائه می کنند( یاد آوری: جواب صحیح این نیست که چون از محل آگهی در آمد دارند)؟

نظرات خود را مطرح نمایید تا با مقایسه جوابها به یک برداشت کلی برسیم

نوشته شده در ۱۳۸۸/٢/۱۱ساعت ۱:٢٠ ‎ب.ظ توسط میلاد درویش نظرات () |

برای در یافت این نرم افزار کم حجم و زیپ شده به آدرس 

 

http://www.pcmoj.com/article255.html

 پس از ورود به سایت روی بخشی که به این صورن " دانلود نرم افزار 1250 کیلو بایت " کلیک کنید.

پس از دانلود به نکته زیر حتماً توجه کنید ،‌برای باز کردن فایل زیپ این پسورد لازم است.

پسورد فایل زیپ با حروف کوچک : www.pcmoj.com

 

 

نوشته شده در ۱۳۸۸/٢/٩ساعت ۱۱:۳٠ ‎ب.ظ توسط میلاد درویش نظرات () |

با سلام خدمت دوستان گرامی

پس از مطلبی که درباره ساخت ویدیو برای ارائه درس ها بیان شد با بررسی های انجام شده ٢ نرم افزار برای این کار پیشنهاد میشود :

  1. آداب پریمر  adobe premiere pro
  2. camtasia studio 6

آموزش اولین نرم افزار در پیوند ها و در بخش صفحات وبلاگ آورده شده است .



نوشته شده در ۱۳۸۸/٢/۸ساعت ۱٢:٢۱ ‎ب.ظ توسط میلاد درویش نظرات () |

گرایشهای مختلف:

این رشته در 3 گرایش زیر در دانشگاه ها تدریس می شود. این گرایشها عبارتند از :

o        سیستم های اطلاعاتی پیشرفته

o        مدیریت منابع اطلاعاتی

o        نظام کیفیت فراگیر

گرایش های مذکور در 20 واحد درسی مشترک بوده و تفاوت آنها در 8 واحد درسی است.

 

واحدهای درسی در دانشگاه:

جمع تعداد واحدهای درسی این رشته 32 واحد بوده و 4 واحد از آن مربوط به پایان نامه می باشد. تمامی درسهای این گرایش دو واحدی بوده و دانشجو باید 14 درس دانشگاهی را بگذراند. از مجموع درسهای این رشته 4 واحد درس مدیریت پیشرفته، 4 واحد تحلیل آماری و تحقیق در عملیات و مابقی آن دروس اختصاصی این رشته در زمینه آشنایی با مباحث کامپیوتر و IT می باشند.

 

آینده شغلی:

فارغ التحصیلان این رشته با تسلط به مباحث تئوری مدیریت و منابع انسانی، همچنین با فراگیری مباحث تخصصی و آشنایی با دروس کامپیوتر و IT، امکان برقراری ارتباط با سطوح عملیاتی و هدایت موسسات تولید کننده نرم افزار یا واحدهای نرم افزاری از سازمانهای بزرگ را خواهند داشت. متاسفانه به دلیل نبود تجربه فارغ التحصیلان این رشته در بازار کار، در عمل به امور کارشناسی در واحدهای تحلیل گری سیستمها یا پشتیبانی از نرم افزارهای تولید شده گمارده می شوند و امور مدیریتی به آنها سپرده نمی شود. از آنجا که گرایش نظام کیفیت فراگیر از این رشته دارای دروس تخصصی متفاوت می باشد لذا این دسته از فارغ التحصیلان علاوه بر موارد فوق، شانس استخدام در واحدهای مدیریت کیفیت، سیستمها و روشها از سازمانها را نیز خواهند داشت.

 

 

 

نوشته شده در ۱۳۸۸/٢/٧ساعت ۱٢:۱٠ ‎ب.ظ توسط میلاد درویش نظرات () |

فایل تصویری بخش ترجمه فصل دوم درس کاربرد فناوری اطلاعات را در سایت یوتیوب بارگزاری کردم .

http://www.youtube.com/watch?v=Te7j2cTDzTw

 

نوشته شده در ۱۳۸۸/٢/٦ساعت ۱۱:٠۸ ‎ق.ظ توسط میلاد درویش نظرات () |

نویسندگان: دکتر فاروق امین مظفری ، دکتر محمد حسن پرداختچی، دکتر محمد یمنی دوزی سرخابی، دکتر محمد ذکائی

هدف از ارائه این مقاله بررسی رابطة فرهنگ سازمانی و سبکهای رهبری میان رؤسای دانشکده های نه دانشگاه بوده است. در این پژوهش 562 نفر از اعضای هیئت علمی به پرسشنامه های ارزیابی فرهنگ سازمانی، ارزیابی مهارتهای مدیریتی و سبک رهبری پاسخ دادند. جامعه آماری این مطالعه در هفت دانشکده مشابه از 3829 عضو هیئت علمی تشکیل شده است. به دلیل اینکه ممکن بود استادان دانشگاههای مورد نظر تمایل اندکی به همکاری داشته باشند، برای پرهیز از افت تعداد نمونه، پرسشنامه ها در میان همه استادان پخش شد. تحلیل داده‌ها نشان داد که میان فرهنگ سازمانی موجود و آرمانی اعضای هیئت علمی فاصله وجود دارد. اعضای هیئت علمی بر این باورند که در فضایی کار می کنند که دارای این ویژگیهای فرهنگی است: گرایش به پایداری، قانونها و سیاستگذاریهای رسمی، هماهنگی و کارایی، هدف‌محوری و تأکید بر پیامدها. با این حال، با بررسی پاسخهای اعضای هیئت علمی به پرسشنامه ها آشکار شد که فرهنگ سازمانی آرمانی آنها شامل انعطاف‌پذیری، آزادی عمل، همکاری، رشد منابع انسانی، نوآوری و آفرینش، خطر پذیری، رشد حرفه‌ای و کسب دانش و مهارتهای حرفه‌ای است. همچنین، تحلیل داده ها آشکار ساخت که اثربخشی مهارتهای مدیریتی زمانی بالاست که بین نوع فرهنگ سازمانی و سبک رهبری و مهارتهای مدیریتی همنوایی وجود داشته باشد.

برای دریافت متن کامل مقاله به آدرس journal.irphe.irمراجعه نمایید.

نوشته شده در ۱۳۸۸/٢/٥ساعت ۱۱:۳٦ ‎ب.ظ توسط میلاد درویش نظرات () |

چگونه ...

چگونه آغاز کنم ...!؟خیال باطل

برای نوشتن ... برای .....

من نمی دانم هیچ !

تو بگو...

مهر دل ما مدام تقدیم شما

 

عمری که شود به کام تقدیم شما

پیدا نشد آن هدیه که در شان شماست

  یک باغ گل سلام تقدیم شما

نوشته شده در ۱۳۸۸/٢/٥ساعت ٧:۳٦ ‎ب.ظ توسط علی پور نظرات () |

                                   

پیتراف.دراکر پدر علم مدیریت نوین و یا به تعبیر مجله «بیزینس ویک»  آقای مدیریت  در طول حیات ۹۵ ساله خود آموزه ها و تجربه هایی را برجای گذاشته که همچنان اصول راهنمای خیلی از مدیران و شرکتهای بزرگ دنیا قرار داد.
او محورهای عمده اقتصاد سنتی نظیر زمین، نیروی کار و حتی سرمایه را زیرسوال برد و به جای آن اقتصاد مبتنی بر دانایی را قرار داد که سنگ بنای پیشرفت کشورها در قرن جاری خواهد بود؛ که غفلت از آن فاصله بین کشورها را در سالهای آتی بیشتر خواهدکرد.
نگرانی از همین فاصله بود که در اجلاس اخیر جامعه اطلاعاتی در تونس، کشورها را به این فکر انداخت که راه‌حلی فوری برای این عقب ماندگی پیدا کنند.
«دراکر» با آثار فراوانی که از خود برجا گذاشته، همه چیز را در حوزه مدیریت از نو تعریف کرده است: اصول مدیریت، مشتری گرایی، توانمندسازی، کارکنان سازمان، تغییر و…
وی در خلال عمر طولانی خود به مدیران و شرکتها یاد داد که چگونه هوشمندانه حرکت کنند و چگونه در مواقع بحرانی خود را از نابودی در جمع رقبا نجات دهند.
وی فرصتها و تهدیدها را پیش روی مدیران گذاشته و اکیدا معتقد بود: «مدیران موثر باید برای تشخیص و هدایت فرصتها آماده باشند، یاد بگیرند و دائما پایگاه دانش خود را تازه کنند».
در غیر این صورت معلوم نیست، چه آینده ای در انتظار مدیران، شرکتها وحتی کشورها خواهدبود.
آنچه که پیش روی شماست درحقیقت دست رنج تعدادی از کارشناسان سازمان مدیریت صنعتی است که مطالعه آن می تواند خوانندگان را با گوشه ای از آنچه که دراکر در طول حیات پربار خود انجام داده، آشنا سازد.
همکارانی که در تهیه این ویژه نامه سهیم بوده اند:
۱ - محمد آزادی ۲ - آناهیتا خزاعی ۳ - مریم عرفانی ۴ - یکتا عدالتی فرد ۵ - یلدا سهرابی ۶ - سحر سلطانی جنابی ۷ - امیر بختایی ۸ - هودسا قزوینیان ۹ - اصلان قدس نهری ۱۰ - شادی گلچین فر ۱۱ - الهام مقیمی

 

زندگی علمی دراکر و خاطرات


پیتر دراکر (Peter Ferdinand Drucker) ، پدر مدیریت نوین، نویسنده کتابها و مقالات متعدد در زمینه مدیریت، جامعه، اقتصاد و سیاست در روز جمعه ۱۱ نوامبر در ۹۵ سالگی در منزل خود در«کلیرمونت»، شهر لس‌آنجلس به علت کهولت سن در گذشت.
او در سال ۱۹۰۹ در وین، پایتخت اتریش به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و دبیرستانی خود را در اتریش و انگلیس گذراند. سپس به آلمان رفت و در دانشگاه فرانکفورت موفق به دریافت دکترا در رشته حقوق عمومی و بین المللی شد. دراکر در زمان اقامت خود در فرانکفورت به عنوان خبرنگار روزنامه مشغول به کار بود. او تا سال ۱۹۳۳ و زمانی که نازی‌ها انتشار یکی از رساله‌های او را ممنوع کردند، در آلمان ماند و سپس به انگلیس رفت و در یکی از بانک‌های لندن مشغول به کار شد.
در سال ۱۹۳۷ به آمریکا مهاجرت کرد و در سال ۱۹۴۲ موفق به اخذ مقام استادی فلسفه و سیاست در کالج بنینگتون گردید.
در کالج بنینگتون در ورمونت به تدریس فلسفه و سیاست مشغول شد و حدود ۲۰ سال در دانشکده علوم بازرگانی دانشگاه نیویورک به تدریس مدیریت پرداخت.
با آغاز سال ۱۹۷۱ او تدریس درس مدیریت مالی مشاغل را در دانشکده عالی دانشگاه کلیرمونت لس آنجلس که دانشکده اقتصاد خود را به نام او نامگذاری کرده بود، شروع کرد.
۳۱ عنوان کتاب او به بیش از ۲۰ زبان زنده دنیا ترجمه شده است. ۱۳ کتاب در زمینه جامعه، اقتصاد، سیاست و ۱۵ کتاب در زمینه مدیریت، دو کتاب داستان و یک کتاب در رابطه با زندگینامه خود دارد. او در تهیه کتاب معروف «نقاشی ژاپنی»، همکاری داشته است. او چهار سری فیلم آموزشی بر اساس کتابهای مدیریت خود داردو سرمقاله‌های زیادی در وال استریت ژورنال و هاروارد بیزنس ریویو نوشته است.
او همچنین ده‌ها مقاله برای همایشهای آکادمیک و نشریات پرتیراژ تهیه کرده است.
پروفسور دراکر زمان زیادی را به بررسی کارکرد بخش خدمات اختصاص داد که نتیجه‌اش تاسیس بنیاد غیرانتفاعی مدیریت دراکر در نیویورک بود که از سال ۲۰۰۳ به بعد با عنوان موسسه رهبر به رهبر (LEADER TO LEADER) شناخته می‌شود.
نیوت گینگریچ رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا با اشاره به نقش دراکر در توسعه علم مدیریت نوین می‌گوید: دراکر را می‌توان مهم‌ترین عامل توسعه مدیریت کارآمد و تبیین خط‌مشی‌های مدنی کاربردی در قرن بیستم دانست.
دراکر در شرکتهای بزرگ صنعتی دنیا نظیر جنرال الکتریک به عنوان مشاور فعالیت و همچنین با دولتهای ژاپن، کانادا و مکزیک همکاری کرد.
جک ولش مدیر برجسته جنرال الکتریک، ایده تغییرات در شرکت را که به تغییرات اساسی و مهم انجامید از دراکر الهام گرفت.
«اندی گرو»، مدیرعامل پیشین گروه اینتل، دراکر را قهرمانی می‌داند که به نحوی فوق العاده می‌نویسد و می‌اندیشد. اندیشمندان بزرگ دراکر را به خاطر اهمیتی که برای نقش کارکنان در توفیق و پیشرفت سازمان قائل بود، از پیشگامان علم مدیریت می‌دانند.
سه دهه پیش از آنکه در نیمه دوم دهه ۹۰، لفظ «دانش» و «اطلاعات» نقل محافل روشنفکری و حوزه مدیریت شود، دراکر مفاهیمی همچون «کارگر علمی» و «جامعه علمی» را ابداع و اهمیت نقش آنها در آینده ای که ما هم اکنون در آن به سر می‌بریم را به روشنی تبیین کرد.
در طول دوره حیات حرفه ای خود، او همواره در آثار خود ندا می‌داد که مدیران ارشد باید برای تحولی عمیق در ماهیت مشاغل آماده شوند و یا اینکه اعلام می کرد که بزودی در جوامع توسعه یافته، عمر کاری انسانها از عمر سازمانهایی که در آن کار می‌کنند، بیشتر خواهد شد.
دراکر بنیانگذار ایده‌هایی چون مدیریت هدف‌گذاری و تمرکززدایی است و تکنیک‌های انگیزه‌سازی او از سوی بسیاری از مدیران مورد استفاده قرار می‌گیرد.
مجله بیزنس ویک او را به عنوان بزرگترین متفکر راهکار‌های مدیریت عصر حاضر در سال ۱۹۹۷ معرفی کرد. مجله فوربس نیز در همان سال از او به عنوان «کسی که هنوز جوان‌ترین ذهن را دارد» نام برد.
دراکر در ۲۱ ژوئن سال ۲۰۰۲، به خاطر کتاب «چالشهای مدیریت در سده ۲۱» و تلاشهایش در زمینه علم مدیریت مفتخر به دریافت نشان ویژه ریاست جمهوری از جرج‌بوش رییس‌جمهور آمریکا شد.
او اولین کتاب خود را با عنوان مضمون بنگاه، بر اساس تحقیقی در مورد ساختار درونی شرکت جنرال موتورز نوشت.
هنری مینتزبرگ استادمطالعات مدیریت دانشگاه مک گیل در کانادا درباره او می‌گوید: «یک بار ما با یکدیگر صحبت می کردیم و در آن موقع فهمیدم که او دارای هوش و قدرت فکری بزرگی است. او توانسته این قدرت را با انسانیت خود ترکیب کند».
فیلیپ کاتلر درباره او می‌گوید: «دراکر پدر علم مدیریت است. برای ما او یک مدل است. همواره ایده‌های جدید می‌دهد و آنها را بازبینی می‌کند. هنگامی که به من عنوان پدر بازاریابی می دهند، من دراکر را معرفی می‌کنم. من می‌گویم اگر من پدر بازاریابی باشم، دراکر پدربزرگ بازاریابی است.”
کوئین میلز، استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه‌ هاروارد در مورد دراکر می‌گوید: او فردی پیشرو در زمینه فرهنگ و علم بود و این چیز نامتعارفی نیست. او سالها پیش از آن که تحولات عمیق در زمینه تجارت و اقتصاد آغاز شود از وقوع آنها در آینده خبر داد. او ظهور نسل جدیدی از نیروی کار را پیش‌بینی کرد که شغل آنها بر اطلاعاتشان و نه نیروی کار یا حتی توان مدیریتی‌اش استوار خواهد بود.
از جمله عواملی که دراکر به عنوان ساختارهای شخصیتی خود معرفی می‌کرد، تکاپوی دستیابی به تعالی در شغل به خاطر رضای پروردگار (برگرفته از فلسفه وردی و فیدیاس) ، تلاش در آموختن از انجام کارهای نو و رها کردن شیوه های کهنه انجام کارها (برگرفته از نظرات یک همکار قدیمی در یک شرکت حراستی) و آگاهی به اینکه شما در نهایت، تنها به خاطر تغییری که در زندگی انسانها ایجاد می کنید در یادها جاویدان خواهید شد.(برگرفته از فلسفه شومپیتر)
ولی جذابترین عامل، چیزی بود که دراکر از شغل روزنامه نگاری آموخته بود: «هر سه یا چهار سال یک موضوع را انتخاب می‌کردم، که می‌توانست هنر ژاپنی و یا اقتصاد مدرن باشد و به تفحص در آن می‌پرداختم. مسلماً سه یا چهار سال برای متخصص شدن در یک موضوع کافی نیست اما برای دستیابی به فهم درست موضوع کفایت می‌کند. بنابراین، در طول ۶۰ سال گذشته، همواره تنها به یک موضوع در هر زمان پرداخته‌ام و این کار به من کمک کرد تا به دانشی عمیق و ریشه دار دست یابم. علاوه بر آن، مرا وادار کرد تا ذهنم را به روی نظامها، روشها و شیوه‌های نو در کار باز نگه دارم، چرا که هر یک از موضوعهای انتخابی من نیازمند اتخاذ فرضیاتی نو و به کارگیری روش شناسی منحصر به خود بود».
دکتر بیژن خرم، از بنیانگذاران سازمان مدیریت صنعتی و مشاور ارشد موسسه پژوهشهای سیستمی Interact، در سال ۱۹۶۸ به عنوان نماینده ایران در کنفرانسی شرکت داشت. رئیس دانشگاه برگزار کننده این کنفرانس در شروع جلسه خبر از پذیرفته‌شدن دعوت دانشگاه از سوی دراکر را می‌دهد. دراکر به محض ورود به جلسه سراغ نماینده ایران را‌ می‌گیرد و می‌خواهد درصورت امکان بعد از جلسه دیداری خصوصی با ایشان داشته‌باشد. بعد از جلسه از آقای خرم می‌پرسد همه جای دنیا مرا برای سمینارها و همایشهایشان دعوت می‌کنند، اما تا امروزهیچ کس مرا به ایران دعوت نکرده‌ است ، مخصوصاً دوست دارم به سازمان مدیریت صنعتی بیایم.
دکتر علی اکبر فرهنگی، دارای فوق دکترای ارتباطات سازمانی و دکترای مدیریت از دانشگاه اوهایو (آمریکا) و یکی از چهره های ماندگار مدیریت ایران، یکی دیگر از شاگردان دراکر هستند.ایشان اولین بار در سال ۱۹۷۶برای آموختن درسی تحت عنوان «مشاوره مدیریت» از نزدیک با ایشان آشنا شدند. دکتر فرهنگی درباره ویژگیهای دراکر می گویند: «دراکر شخصی جامع الاطراف بود و علاوه بر مطالعات گسترده ای که در زمینه مدیریت داشت، در فلسفه، اقتصاد و ادبیات نیز صاحب نظر بود. به طور مثال ایشان ۲ جلد رمان به چاپ رساند. این مسئله نشان می‌دهد که افراد صاحب نظر در هر زمینه علمی، صرفاً در یک زمینه تحقیق و بررسی نمی کنند، بلکه همانند درختی که ریشه در تنومندی دارد از علوم متفاوتی برای توسعه فکری و نظری خود استفاده می‌کنند. ایشان به هیچ عنوان فرد تک بعدی به شمار نمی رود. ویژگی دیگر دراکر که توجه من را به خود جلب می کرد، برنامه ریزی دقیق او برای کلیه فعالیتهای زندگی اش بود. ایشان در برنامه خود ورزش، خواب و برنامه کاری بسیار حساب شده‌ای را گنجانده بود و بسیار از استرس و هیجانات شدید پرهیز می‌کرد. شاید یکی از دلایل عمر طولانی ایشان نیز همین امر بوده باشد. همچنین ایشان ابراز امیدواری کرد که شخصیتهایی مانند دراکر برای دانش پژوهان به عنوان یک نمونه خوب، سر مشق و الگو قرار گیرد.
دکتر عبدالرضا رضایی نژاد، مترجم اکثر کتابهای دراکر در ایران درباره آشنایی با دراکر و شروع کار ترجمه خود می‌گوید: اولین کتابی که از ایشان خواندم کتاب «مدیریت آینده» بود. این کتاب را در کشور سوئد در سال ۱۹۹۳ مطالعه کردم. خیلی برایم جالب بود، سپس شروع به ترجمه آن کردم. وقتی به ایران آمدم در مورد کتاب با یکی از دوستانم صحبت کردم، ایشان مرا تشویق به چاپ کتاب کرد اما من مطمئن نبودم که این کتاب مناسب برای چاپ باشد. بنابراین، به چند سازمان و موسسه نشر کتاب، نامه‌ای نوشتم و درخواست خود را اعلام کردم. مدتی نگذشته بود که در جلسه‌ای که با مدیر موسسه خدمات فرهنگی رسا داشتم ایشان تمایل خود را برای چاپ این اثر از دراکر اعلام کرد. بر این اساس می‌توان گفت که دراکر مرا مترجم کرد.
اگر بخواهم از آشنایی رودرروی خود با دراکر بگویم، در سال ۱۹۷۸ در دانشگاه آرمسترانگ برکلی (کالیفرنیا) تحصیل می‌کرد. ایشان در آن موقع تازه مفهوم مدیریت بر مبنای هدف(MBO) را مطرح کرده بود و دانشگاه ما ایشان را دعوت کرد تا در دوره‌ای دو هفته‌ای در ارتباط با اندیشه خود برایمان مطالب خود را ارایه دهد. در آن مدت کوتاه، چیزهای زیادی از ایشان فراگرفتم. او بسیار مهربان بود. در کار خود به طور مشخص بر نوآوری، کارآفرینی و مدیریت تغییر تکیه داشت. او بر کسب و کار نوین و مرگ سازمانهای سنتی تاکید داشت. او نزول اخلاقی را باعث نابودی کسب و کار می‌دانست. او صراحتاً معتقد بود هیچ کار غیر اخلاقی پشت پرده نخواهد ماند و همه این فعالیتها را مثل حباب صابون می‌دانست که بزودی پوسته آن نازک می‌شود و خواهد ترکید. دراکر ذهن ناآرامی داشت و در گفته‌هایش آینده‌نگری قشنگی داشت.
در کلاس درس به همه خصوصاً اقلیتها توجه ویژه داشت. چون خودش یک اقلیت بود. آنها را کاملاً درک می‌کرد. قدرت ویژه‌ای در برقراری ارتباط داشت و بنابراین می‌توانست همه را به مشارکت در کلاس‌هایش تحریک کند.
دراکر ضمن اندیشه‌آفرینی در مفهوم آفرینی نیز مهارت ویژه‌ای داشت. او واژه‌های مدیریتی زیادی را عرضه کرده است که باعث غنی شدن این رشته شده است. در طول شناخت ایشان هرگز کسی را ندیده‌ام یا در جایی نخواندم که از ایشان بد بگوید، هرکسی به نوبه خود نکته‌ای از ایشان گرفته است و تسلطی که ایشان بر چند رشته داشت باعث شده است که نظراتشان در رشته‌های دیگر هم مورد توجه قرار گیرد.

 


ادامه مطلب
نوشته شده در ۱۳۸۸/٢/۳ساعت ۸:۳٩ ‎ب.ظ توسط مریم یغما نظرات () |

در عصر حاضر مسلما دانستن زبان انگلیسی از واجبات و ضروریات زندگی است و این مهم فارغ از رشته ی تحصیلی نیازی همگانی به شمار می رود. متاسفانه سطح تسلط به زبان انگلیسی در کشور ما به خصوص نزد دانش پژوهان بسیار پایین است و این مطلب باعث دور شدن دانش پژوهان از تحولات سریع جامعه ی علمی می گردد . در فهرست زیر سعی شده تعدادی از سایت های مفید در زمینه ی یادگیری و آموزش زبان انگلیسی و نرم افزارهای ترجمه ی متن ارائه گردد. امید است قبول خاطر افتد؛

١- سایت دیکشنری آنلاین،آموزش روزانه ی لغات و اصطلاحات انگلیسی

در این سایت شما باید ابتدا ثبت نام کرده و پس از عضویت از مزایای آن مثل، آموزش لغت، اصطلاحات انگلیسی، آزمون آنلاین، آموزش به زبان فارسی، پاسخ دهی به آزمون ها و آموزش قواعد و مفاهیم زبان انگلیسی را نام برد.http://xdic.ir

٢- سایت مرجع منابع آموزشی زبان انگلیسی

در این سایت آخرین کتابها ئ ابزارهای مالتی مدیا در ارتباط با آموزش زبان انگلیسی به خصوص آزمون های IELTS ارائه می گردد. همچنین این سایت به یک تالار گفتگوی فوق العاده مفید مجهز است که می توانید مشکلات خود را دران مطرح کنید.

آدرس سایت: http://www.englishlearn.ir

ادرس تالار گفتگو: http://www.forum.okhdar.com

3- Pars Translator - Farsi Online Translation نرم افزار ترجمه ی متن آنلاین

با استفاده از امکانات این نرم افزار می توانید متون خود را به زبان فارسی ترجمه کنید. البته باید توجه کنید که حداکثر 150لغت در هر متن (هر بار)برای ترجمه در نرم افزار قرار دهید. البته نگارنده توصیه می کند که جملات کوتاه را به این نرم افزار برای ترجمه ارائه دهید. متاسفانه این نرم افزار بر خلاف گونه های خارجی که به بازار آمده است از دقت لازم برخوردار نیست و فقط متون ساده را خوب ترجمه میکند. قیمت این نرم افزار 20000تومان است که در اینجا به صورت رایگان ارائه شده است.

http://www.parstranslator.net/far/translate.htm

4- کتابهای آموزش زبان انگلیسی

در این سایت می‌توانید کتاب‌های مربوط به حوزه‌ی آموزش زبان انگلیسی را پیدا کنید. این کتابها برای داونلود رایگان قرار گرفته اند و  اکثرا از منابع معتبر و انتشارات مشهور در این حوزه می باشند.

http://englishenglish.blogfa.com

5- آزمون های رایگان برای امتحانات IELTS, TOFEL,TOEIC ESl

این سایت به زبان انگلیسی می باشد و در آن آزمون هایی برای سنجش توانایی های شما در سطوح مختلف برگزار می گردد. استفاده از امکانات این سایت رایگان است. شما می توانید در آزمونی در سطح تافل شرکت کنید و نمره ی خود را به دست آورید.

http://www.examenglish.com/index.php


نوشته شده در ۱۳۸۸/٢/۳ساعت ۱٠:٠۸ ‎ق.ظ توسط kiarash jahanpoor نظرات () |

با توجه به اطلاعیه جدیدی که در سایت دروس ترم دوم دانشگاه مبنی بر "روش های جایگزین برای فعالیت های درسی" درج شده است ، دانشجویان باید با هم در این باره همفکری بیشتر کنند، بعنوان مثال موضوع تهییه ویدیو برای مباحث درسی مطرح شده است و چگونگی و جزئیات آن نوآوری و خلاقیت دانشجویان را نیاز دارد از تمام دوستانی که نظریاتی در این مورد و روش مناسبی برای این کار دارند تقاضا میکنم در بخش نظرات مطرح کنند تا به یک نتیجه و الگوی مناسبی برای این کار برسیم.

 

نوشته شده در ۱۳۸۸/٢/۳ساعت ۱٢:۱۳ ‎ق.ظ توسط میلاد درویش نظرات () |

 

موسسات آموزش عالی

نوشته شده در ۱۳۸۸/٢/٢ساعت ۱:٢٠ ‎ب.ظ توسط میلاد درویش نظرات () |

تامین منابع علمی معتبر یکی از مشکلات اصلی محققین و دانشجویان در راستای پژوهش می باشد. در فهرست زیر سعی شده کتابخانه های الکترونیکی و بانک های مقالات علمی معتبر همراه با شرحی مختصر ارائه گردد:

١-پایگاه مقالات علمی کشور وابسته به جهاد دانشگاهی:

این پایگاه از بیش از٢٠٩٧۵٠ مقاله فارسی و انگلیسی در موضوعات مختلف از جمله علوم انسانی، علوم پایه ، پزشکی و فنی ومهندسی تشکیل شده است . دسترسی به متن کامل  بیش از ۵٠٠٠٠ مقاله از مزایای این سایت می باشد.همچنین امکان جست و جوی پیشرفته در این سایت موجود است.  http://sid.ir/fa/index.asp

٢- بانک اطلاعات نشریات علمی کشور(magiran)

این سایت یکی از جامع ترین بانک های اطلاعاتی در مورد مجلات و فصل نامه های علمی و حتی روزنامه های سیاسی و اقتصادی ایران می باشد. حجم وسیعی از نشریات کشور در این سایت به صورت کامل یا محدود قابل دسترسی می باشند و مقالات آنها به صورت pdf برای داونلود کردن موجود است. با ثبت نام در این سایت می توانید به مجلات علمی و ژورنال های اجتماعی کشور دسترسی داشته باشید و حتی از تخفیفات ویژه برای دریافت نسخه های چاپی برخوردار شوید. http://www.magiran.com

3- sciencecenter.ir

پایگاه ساینس سنتر در برگیرنده ی مجلات علمی ایران با دسترسی آسان می باشد. از مزایای ویژه ی این سایت می توان به فهرست نویسی بسیار گویای آن دانست. البته باید مد نظر داشته باشید که بیشتر مطالب موجود در این سایت در حوزه ی مدیریت و اقتصاد است.http://sciencecenter.ir

4 - پورتال علمی کشور:

جستجو در 1140862 رکورد اطلاعاتی موجود در 30 مرکز دانشگاهی و علمی - پژوهشی یک مزیت قابل توجه این پرتال است. http://portal.iranscience.net

5- مجلات منتشر شده توسط دانشگاه آکسفورد

مجلات انتشارات دانشگاه آکسفورد یک منبع علمی مدرن به زبان انگلیسی است که موضوعات مختلف را پوشش می دهد.  http://www.oxfordjournals.org/oxfordopen

6- انتشارات HighWire 

دسترسی به 1027مجله و بیش از 1 میلیون مقاله در این سایت که به زبان انگلیسی دست به انتشار می زند می تواند برای محققین مفید باشد. http://highwire.stanford.edu

7- بزرگترین سایت دسترسی رایگان به مجلات انگلیسی

در این سایت شما می توانید به بیش از 4300 مجله انگلیسی زبان دسترسی داشته باشید. http://www.openj-gate.com

 

نوشته شده در ۱۳۸۸/٢/۱ساعت ٢:۳۸ ‎ب.ظ توسط kiarash jahanpoor نظرات () |

کمیته راهبردی پروژه ملی دانشگاه مجازی

    دکتر   حمیدرضا ربیعى (مجری طرح)

  دکتر   محمد قدسی     (دانشگاه صنعتی شریف)

    دکتر   پارسایی             (دانشگاه تهران)

  دکتر   جلالی                (دانشگاه علم وصنعت)

   دکتر   حسن شفازند     (دانشگاه شهید باهنرکرمان)

   دکتر   بدیع                   (مرکزتحقیقات مخابرات)

    دکتر   مقدم                 (دانشگاه تربیت مدرس)

   دکتر   داود کریم زادگان  (دانشگاه پیام نور)

 

اعضای خارج ازکشور

کمیته راهبردی پروژه ملی دانشگاه مجازی

 دکتر علی ربیع (مسوول دانشگاه مجازی ملی ایران درامریکا)

 دکتر اریک نایهولد (دانشگاه دارمشتات آلمان)

 

اعضای

 کمیته آموزش الکترونیک شورای عالی اطلاع رسانی

  دکتر   رییعی       (مجری طرح)

دکتر   قدسی      (دانشگاه صنعتی شریف)

 دکتر   پارسایی    (دانشگاه تهران)

  دکتر   جلالی       (دانشگاه علم وصنعت)

 دکتر   اکبری        (دانشگاه صنعتی امیرکبیر)

  دکتر   مقدم         (دانشگاه تربیت مدرس)

 دکتر   کریم زادگان (دانشگاه پیام نور)

نوشته شده در ۱۳۸۸/٢/۱ساعت ۱٢:۳٥ ‎ب.ظ توسط میلاد درویش نظرات () |


Design By : Night Skin