دانشجویان موسسه آموزش عالی فارابی

آیا می دانید در ایالات متحده بیش از یک چهارم مصرف انرژی به تولید ،‌توزیع و یا در نهایت استفاده از انرژی الکتریکی اختصاص دارد . جالب است بدانید 2.5 تا 3 واحد از سوخت به سختی می تواند یک واحد انرژی که به صورت الکتریسیته ارائه می گردد را تولید کند !‌

راحتی و سهولت کنترل ، یکی از دلایل رشد سریع مصرف الکتریسیته است پس منطقی است اولین زمینه ای که برای کوشش در یک برنامه مدیریت انرژی انتخاب می گردد کنترلهای بهینه باشد . هماهنطور که دیگر همه برقی ها و غیر برقی ها میدانند نمونه این مسئله استفاده از تایمر ها و کلید های زمان دار هستند و یا مثال دیگر به کار گیری محرکهای موتوری جدید با سرعت متغییر (SCR ) خواهد بود. ریز پردازنده های کنترلی هم امروزه بیش از پیش در تنوع مختلف در بازار موجود است و در این زمینه کمک شایانی می کند .

مورد دیگری که باید به آن توجه داشت بهینه سازی ظرفیت است . به خصوص در موتور های الکتریکی .. جالب است بدانید اضافه ظرفیت باعث دو گونه عدم کارایی می شود :

1. راندمان موتور ها در بار های کمتر از بار نامی کاهش می یابند!! 

2.ضریب قدرت در بارهای اندک کم می شود و در نتیجه موجب برو ز تلفات بسیاری

می شود .( بحث ضریب قدرت به صورت غیر تخصصی کمتر ممکنست برایتان قابل لمس باشد)

 

نکات گفته شده این مفهوم را می رساند که در انتخاب موتور های برقی فرهنگ دست بالا گرفتن برای ضریب اطمینان بیش از حد مجاز ضروری نیست و علاوه بر بالا بردن هزینه در بازده هم تاثیر عکس می گزارد اما در هر صورت ضرایب سرویس فاکتور و دیماند فاکتور و ضرایب همزمانی باید رعایت گردد .

هدف از مطالب مطرح شده توجه بیشت به مدیریت مصرف انرژی الکتریکی است موضوعی که بیش از 40 سال است که در کشور های صنعتی مورد توجه قرار گرفته است و در کشور های جهان سوم با وجود برخورد با چنین مشکلاتی سیر حرکت و تحول در این زمینه  مشکلات بزرگی را در مسیر می بیند ...

منبع ( اصول مدیریت انرژی کرگ .بی اسمیت   با تلخیص)

نوشته شده در ۱۳۸۸/٩/٢۱ساعت ۳:٤٠ ‎ب.ظ توسط میلاد درویش نظرات () |


Design By : Night Skin