دانشجویان موسسه آموزش عالی فارابی

پیش از شروع خبر به این نکته توجه کنید که با فرض تأیید این گزارش، برای اینکه این مطلب بهتر در ذهنتان باقی بماند یک پرینت از آن تهیه کرده و نسخه ی چاپی آن را نیز مطالعه کنید. بر اساس مطالعه‌ای که توسط سه دانشجوی دکترا در دانشگاه Oregon (دانشکده ی روزنامه‌نگاری و ارتباطات) انجام شد، این نتیجه که خوانندگان اخبار و داستان‌های چاپی خیلی بیشتر از خوانندگان همان مطالب به صورت آنلاین می توانند مطالب را به یاد داشته باشند و ماندگاری آن مطلب در ذهنشان بالاتر است حاصل آمد. البته توجه کنید در خصوص به یاد آوردن سر خط اخبار و عناوین، خوانندگان آنلاین و نسخه ی چاپی تقریباً شرایط یکسانی داشتند. اما در جزئیات به طور معنی داری خوانندگان نسخه ی چاپی برتری داشتند.

این سه محقق، Yoon Cho، Randall Livingstone و Arthur Santana بودند که نمونه ای آزمایشی از ۴۵ دانشجو را انتخاب کردند. از این تعداد، ۲۵ نفر نسخه ی چاپی The New York Times را مطالعه کرده و ۲۰ نفر دیگر نیز به مطالعه ی آنلاین آن، در مدت زمان مشابه ۲۰ دقیقه پرداختند، در نهایت برگزار کنندگان اقدام به برگزاری یک کوئییز از آنچه که دانشجویان مطالعه کرده بودند نمودند.

این مقاله ی پژوهشی چند دلیل برای بروز این اختلاف ارائه می دهد که از جمله ی آن می توان به “بی دوامی” اخبار آنلاین اشاره کرد. بنابراین گزارش، “خبرهای آنلاین می توانند ناگهان ظاهر و بدون اخطار ناپدید شوند و این خود سبب بروز عنصر حواس پرتی در خواننده می تواند باشد”. علاوه بر این، مهم‌تر آنکه طرح کاغذ روزنامه به خوانندگان این جهت را می دهد که کدام مطلب مهمتر است”. در مقابل “روزنامه های آنلاین نشانه های کمتری از خود پیرامون مطالب مهمتر جدید نشان می دهند و نمی توانند این امکان را به خواننده بدهند که بر مجموعه ی مطلب تسلط بیشتری داشته باشد”.

منبع

نوشته شده در ۱۳٩٠/٦/۱ساعت ۱٢:٠٦ ‎ق.ظ توسط میلاد درویش نظرات () |


Design By : Night Skin