دانشجویان موسسه آموزش عالی فارابی

                                                          آموزش مجازی

اگر دنبال محلی مناسب برای ادامه تحصیل می گردید، کارشناسان می گویند بهترین محل تحصیل دانشگاهی است که شما را به هدفتان می رساند... حتی اگر از آن ها دور باشید. سال هاست که تحصیل در دانشگاه های آنلاین در بین بسیاری از مردم رواج یافته است. فقط در ایالت متحده آمریکا بالغ بر یک میلیون نفر درحال گرفتن مدارک معتبر تحصیلی خود از این سیستم های آموزشی در رشته هایی چون آموزش و پرورش، پرستاری، فناوری اطلاعات، بازرگانی، حسابداری، مهندسی نرم افزار، حقوق جزایی، مدیریت مراکز بهداشتی و درمانی و سایر رشته های موجود هستند.. مایکل کری (Michael Karry) دانشیار فناوری تعلیم و تربیت دانشگاه جورج واشنگتن در این باره می گوید:مردم وقتی به سیستم های آنلاین آموزشی نگاه می کنند، تصور می کنند که این سیستم ها به سیستم سنتی لطمه وارد می کند. ولی من فکر می کنم در کل، سیستم آموزش و پرورش درحال رشد و تکامل است. بسیاری از افرادی که به واسطه داشتن کار تمام وقت و یا والدینی که مجبور به نگهداری از اطفال خود هستند و امکان شرکت در کلاس های سنتی و متداول را ندارند، می توانند به راحتی از طریق اینترنت به تحصیل خود ادامه دهند


تاریخچه آموزش مجازی

آموزش از راه دور برای اولین بار در قرن ۱۹ به عنوان تحصیلات مکاتبه ای (Correspondence Study) شناخته شد. پس از چندی تحصیلات مکاتبه ای با استفاده از سیستم پستی فراگیر شد و مدارس و دیگرمؤسسه های دارای صلاحیت به ارائه آموزش از راه دور با استفاده از پست پرداختند و ارتباط نوشتاری معلمان و دانش آموزان را برقرار کردند. ایالات متحده تنها کشور ارائه دهنده تحصیلات مکاتبه ای نبود، بلکه کشورهای اروپایی نیز از اوایل دهه ۱۸۴۰ دوره هایی برای آموزش خلاصه نویسی و زبان ارائه کردند. در سال ۱۸۳۷ به خاطر هزینه های پستی، یک آوانگار انگلیسی به نام ایزاک پیتمن(Isaac Pitman) از تندنویسی(Shorthand) برای تدریس دوره های مکاتبه ای در بریتانیا استفاده کرد. وی روش خود را که مبتنی بر اصول آوایی به جای اصول املایی بود، در سال ۱۸۳۷ در کتابی به نام «الگوی صحیح تندنویسی» توضیح داد. روش خلاصه نویسی پیتمن در سال ۱۸۵۲ توسط برادرش بن پیتمن(Benn Pitman) در آمریکا معرفی شد. بن یک مؤسسه صدانگاری در ایالت اوهایو آمریکا برای تدریس خلاصه نویسی و نیز انتشار آثار مرتبط با آن بنیاد نهاد. روش خلاصه نویسی پیتمن با ۱۵ زبان تطبیق داده شده و امروزه یکی از پرکاربردترین روش های خلاصه نویسی در جهان است. در سال ۱۸۴۴ ساموئل مورس(Samuel Morse) تلگراف الکتریکی را اختراع کرد. نخستین خط تلگراف بین شهرهای بالتیمور و واشنگتن در آمریکا کشیده شد و اولین پیامی که مورس ارسال کرد، چنین بود: «خدا چه ساخته است؟» مورس به دلیل ادعاهای حقوقی مخترعان رقیب و همکارانش نتوانست تا سال ۱۸۵۴ اختراع خود را ثبت کند.

 



تعریف آموزش مجازی
Learning -E یا آموزش الکترونیکی به طور کلی بهره گیری از سیستم های الکترونیکی مثل کامپیوتر، اینترنت، دیسک های چندرسانه ای، نشریه های الکترونیکی و خبرنامه های مجازی نظایر این هاست که با هدف کاستن از رفت و آمدها و صرفه جویی در وقت و هزینه و در ضمن یادگیری بهتر و آسان تر صورت می گیرد. البته سیستم هایی که تحتLearning - E قرار می گیرند و امکان یادگیری از راه دور را فراهم می کنند بسیار متنوع هستند، ولی در وهله اول آنچه که مهم است آگاهی علاقه مندان از نوع این سیستم ها و انتخاب صحیح و نحوه استفاده درست از آن هاست.
این سیستم ها گاهی می توانند جایگزین کلاس های حضوری هم باشند. در عین حال برای افراد سخت کوش و علاقه مند می تواند مکمل کتاب و کلاس باشد. در یک جمله می توان گفت Learning - E آوردن یادگیری برای مردم است به جای آوردن مردم برای یادگیری. در یادگیری الکترونیکی غیر از اینترنت، دیسک های آموزشی، ویدئوهای آموزشی و همچنین ماهواره استفاده می شود. آمار نشان داده است که در سال ۱۹۹۹ بالاترین روش آموزش الکترونیکی با ۵۳ درصد مربوط به دیسک های آموزشی می شده است، ولی برای سال ۲۰۰۶ پیش بینی می شود که Learning - E مقام اول آموزش را با ۶۳ کسب کند. روبرت مرداک(Rupert Murdoch) که روی آخرین فناوری های آموزش مجازی کار می کند می گوید: « Ithink education is going to be a very big partofthe Internet»یعنی آموزش بخش عظیمی از اینترنت را به خود اختصاص خواهد داد.
این شخص هم اکنون درحال سرمایه گذاری در جهت درست کردن بزرگ ترین دانشگاه مجازی دنیاست. Learning - E باعث رشد اقتصادی شرکت ها و مراکز تجاری در دنیا شده است. مرکز IDC اعلام کرده، رشد اقتصاد در زمینه Learning - E در سال ۲۰۰۰ از ۳/۴ میلیارد دلار به ۲۳/۱ بیلیون دلار در سال ۲۰۰۴ رسید که این رقم یک رشد ۶۸ درصدی را در هر سال نشان می دهد. آموزش الکترونیکی روش های آموزشی کنونی را تکمیل می کند و در بعضی از موارد جایگزین آن می شود.
یکی از رویکردهای اصلی آموزش الکترونیکی، آموزش ترکیبی به معنی به کارگیری بیش از یک رسانه در امر آموزش است که از این موارد می توان به ترکیب آموزش توسط معلم و ابزارهای بر پایه وب اشاره کرد که البته با این روش، آموزش الکترونیکی جایگزین آموزش کنونی نمی شود، بلکه آن را تکمیل می کند. هرچند که در موارد بسیاری آموزش الکترونیکی به تنهایی می تواند پاسخگوی نیازهای آموزشی باشد. در قرن جدید تنها چیزی که شما را می تواند از بقیه رقبا جلوتر بیندازد، یادگیری سریع تر است. هم زمان و همراه با تحولات و تغییرات وسیعی که در جهان به وجود آمده است، رویکردها و دیدگاه های اندیشمندان نسبت به آموزش و یادگیری نیز تحولاتی داشته است. در گذشته جهت آموزش Training را به کار می بردند که به معنای آموزش دادن همراه است و اکنون واژه Learning به کار برده می شود که به معنی آموزش گرفتن است. در آموزش سنتی چون مبنای کار در آموزش دادن همراه بوده است، در نتیجه آموزش به صورت اجبار، تنبیه و با زور همراه بوده و در نتیجه افت تحصیلی چه در کلاس درس و چه در خارج از کلاس را به همراه داشته است، اما در Learning چون خود فرد خواسته است که یاد بگیرد، همراه با بازدهی بالایی است. در سال ۱۹۹۵ شرکت IBM در ژاپن بخش آموزش منابع انسانی خود را از نامTraining به نام Education تبدیل کرد.
ارتباطات مجازی
تحقیقات توسط صاحب نظران نشان داده است که ۷۵ درصد از کلاس های آنلاین به طور غیرهم زمان انجام می شود. این به این معناست که دانشجویان می توانند به راحتی با استادان خود ارتباط برقرار کرده و در کلاس درس شرکت کنند، بدون اینکه این کار را هم زمان با استادان و یا سایر دانشجویان انجام دهند. این خاصیت به ویژه برای دانشجویانی که در نقاط دیگری از جهان دارای ساعات متفاوتی با مرکز آموزشی هستند بسیار ارزشمند است. البته سیستم های آموزشی آنلاین نیز در شرایط خاصی ایجاب می کنند که استادان و دانشجویان هم زمان وارد سیستم اینترنت شوند. این حالت بیشتر در مواقعی که کلاس حالت تکنیکی داشته، مثلاً واحدهای آزمایشگاهی و یا در صورتی که تجربه کردن فرآیندها و گرفتن بازتاب و نتیجه فوری ضرورت دارند، انجام می شود. برخلاف اینکه در آمریکا استفاده از اینترنت با سرعت بالا درحال افزایش است، هنوز تعداد زیادی از دانشجویان سیستم های آموزشی آنلاین از روش های مطمئن اینترنت با خط تلفن استفاده می کنند. به عقیده برخی کارشناسان، تنها تقاضا برای آموزش از طریق اینترنت نیست که درحال گسترش است، بلکه این رشد با همان روند در سایر زمینه ها مانند بازی های اینترنتی نیز درحال افزایش است. وقتی کاربران می توانند از طریق اینترنت با سایر افراد گفت وگو کنند، بنابراین حتماً می توانید به صورت آنلاین آموزش هم ببینید.
هزینه کلاس ها
یک نکته مهم که باید آن را برای کلیه سیستم های آموزشی آنلاین و غیرآنلاین مورد توجه قرار داد، هزینه است. گرفتن مدرک در کل هزینه بر است. سیستم های آموزشی آنلاین در نگاه اول ارزان تر از سیستم های سنتی به نظر می رسند. در یک نگاه گذرا و سطحی ممکن است که کاربران تصور کنند سیستم های آموزش و پرورش آنلاین ارزان تر هستند، چراکه این مراکز آموزشی قیمت های کمتری را ارائه می دهند و دانشجویان در کلاس های کمتری شرکت می کنند. اما چنانچه به طور کلی به این مسأله نگاه کنید، درمی یابید که هر دو سیستم در واقع دارای هزینه یکسانی هستند. در صورتی که هزینه های مربوط به شهریه ثبت نام و تهیه وسایل و مواد لازم برای کلاس های آنلاین در نظر گرفته شود، درمی یابیم که این دو سیستم تقریباً یکسان هستند. بخشی از این واقعیت به واسطه این است که بعضی از مراکز آموزشی درحالی که کلاس های رایج معمولی را ارائه می دهند، کلاس ها و واحدهای آنلاین را نیز ارائه می دهند. سیستم های آموزشی آنلاین به ویژه برای دانشجویان بین المللی بسیار مقرون به صرفه هستند، زیرا آن ها می توانند در هزینه هایی چون هزینه مسافرت و تهیه مسکن و هزاران هزینه های کوچک دیگری که به دنبال نقل مکان به یک منطقه جدید پدیدار می شود، صرفه جویی کنند. علاوه برصرفه جویی های مالی، شما می توانید با شرکت در کلاس های آنلاین در وقت خود نیز صرفه جویی کنید.
ارزیابی مجازی
به منظور ارزیابی مراکز آموزشی آنلاین، دانشجویان به طور معمول به چهار نکته اصلی توجه می کنند: «اعتبار، عوامل تکنولوژیکی، نام دانشگاه و مرکز آموزشی و البته هزینهاعتبار و امتیاز یک مرکز آموزشی از اهمیت بسیاری برخوردار است. طبیعی است که هر چقدر یک مرکز آموزشی از اعتبار بیشتری برخوردار باشد، دارای سیستم آموزشی بالاتری نیز خواهد. عوامل تکنولوژیکی از دیگر عوامل مهمی هستند که به آن ها توجه می شود. دانشجویان بیشتر خواهان سیستم هایی هستند که بتوانند در آن با استادان و سایر دانشجویان ارتباط برقرار کنند، نه سیستم های خشکی که فقط دارای مطالب درسی بوده تا دانشجو بتواند آن ها را چاپ کند و به خاطر بسپارد و یا جلسات بحث یک طرفه ای که دانشجو می تواند سؤالات خود را در آن مطرح کند.
در این جاست که مسأله آنلاین بودن غیرهم زمان و همچنین نوع سیستم ارتباطی اینترنتی که یک مرکز آموزشی طلب می کند مطرح می شود. اعتبار نام دانشگاه بسته به انواع رشته هایی که هر مرکز به طور آنلاین ارائه می دهد و همچنین جامعیت مدارک آن ها تعیین می شود. در نهایت یکی از عوامل اصلی جهت ارزیابی دانشگاه های آنلاین هزینه آن هاست. عوامل فرعی دیگری نیز در این ارتباط مورد توجه قرار می گیرند. برای مثال تعداد دانشجویان هر کلاس چند نفر است که در پاسخ این سؤال باید بگوییم تعداد مناسب برای کلاس های آنلاین معمولاً ۱۵ نفر است. برای دانشجویان بسیار مهم است که بدانند استادان آن ها با چه ضوابط و کیفیتی برای تدریس انتخاب می شوند.
بهترین دانشگاه های آنلاین:
دانشگاه فینیکس www.phoenix.edu
رشته های آنلاین ارائه شده:
این مرکز آموزشی ۲۳ رشته مختلف در سطوح لیسانس و فوق لیسانس در زمینه های پرستاری، حقوق جزایی، بازاریابی و آموزش و پرورش ارائه می دهد. علاوه بر این، این دانشگاه دوره های کوتاه مدتی را به همراه گواهی مربوطه ارائه می کند. پرطرفدارترین رشته های این مرکز عبارتند از فناوری بازرگانی، آموزش و پرورش و بهداشت و درمان.
والدن www.walden.edu
رشته های آنلاین ارائه شده:
دانشگاه والدن دارای ۲۴ رشته مختلف آنلاین است. رشته بازرگانی و امور اداری تنها رشته لیسانس این دانشگاه است. بقیه رشته ها مانند بهداشت عمومی، بازاریابی، روانشناسی، علوم انسانی و سایر رشته ها در سطح فوق لیسانس ارائه می شوند.
رجیس(Regis) www.regis.org
رشته های آنلاین ارائه شده: بازرگانی و امور اداری، فناوری اطلاعات، علوم کامپیوتر، مدیریت، امور اداری عمومی، مهندسی نرم افزار و رشته های مختلف دبیری.
▪ Ellis College of NYIT www.ellis.nyit.edu
رشته های آنلاین ارائه شده:
حسابداری، علوم رفتارشناسی، بازرگانی و امور اداری، الکترونیک و ایمنی اطلاعات، ادبیات زبان انگلیسی، بازرگانی و امور اداری.
▪ American Intercontinental University www.aiu.edu
رشته های آنلاین ارائه شده:
بازرگانی و امور اداری، مدیریت مراکز درمانی، توسعه و روانشناسی سازمانی، بازاریابی، فناوری اطلاعات، ارتباطات دیداری، حقوق جزایی و تعلیم و تربیت.
▪ DeVry University www.devry.edu
رشته های آنلاین ارائه شده:
بازرگانی و مدیریت اداری، سیستم های اطلاعات کامپیوتری، فناوری اطلاعات بهداشتی، فناوری اطلاعات، مدیریت ارتباطات و شبکه، سیستم اداری شبکه، مدیریت فنی.
▪ eCornell University www.ecornell.com
رشته های آنلاین ارائه شده:
این دانشگاه در پنج زمینه مدارک خود را متمرکز کرده است: هتلداری و مدیریت سرویس های غذایی، مدیریت مالی، مدیریت استراتژیک و رهبری، مدیریت اضطراری و مدیریت منابع انسانی.
▪ University of Maryland- University College www.umuc.edu
رشته های آنلاین ارائه شده:
۲۳ رشته لیسانس، ۴۳ لیسانس با دانشنامه، ۱۸ رشته فوق لیسانس، ۳۸ رشته فوق لیسانس با دانشنامه و دکترا در رشته مدیریت. تعدادی از واحدها به صورت آنلاین ارائه نمی شوند.
▪ Strayer University www.strayer.edu
رشته های آنلاین ارائه شده:
حسابداری، بازرگانی، آموزش و پرورش، مطالعات عمومی، امور اداری خدمات درمانی، فناوری اطلاعات و امور اداری عمومی.

نوشته شده در ۱۳۸۸/٢/۱٥ساعت ٩:٠٧ ‎ب.ظ توسط مریم یغما نظرات () |


Design By : Night Skin